I snart 30 år har skogeiere på Rømskog og andre steder satt av biologisk viktige skogarealer som skal være fritatt fra hogst. Hvordan har disse arealene utviklet seg? Har dette vært et vellykket tiltak? Hva vil skje framover? Rømskog vil snart få nye skogbruksplaner og nøkkelbiotoper er en viktig del av skogbruksplanen.
For å belyse dette vil bl.a. miljøansvarlig Odd Arne Brenn og regionsjef Simen Løken fra Glommen Mjøsen Skog redegjøre. Vi skal også se og vurdere konkrete områder ute i skogen:
- Hvordan ble nøkkelbiotopene etablert? Nils Nilssen som sto for mye av denne jobben i sin tid vil forklare
- Hva er nøkkelbiotoper og hvorfor har vi det?
- For å kunne levere tømmer må kravene i PEFC sin sertifiseringsstandard være oppfylt og nøkkelbiotoper er et viktig kravpunkt i denne standarden
- Prosess for å endre eller frigjøre nøkkelbiotoper dersom skogeier skulle ønske det
- Eventuell skjøtsel av nøkkelbiotoper og behandling av kantsoner
- I ny skogbruksplan som nå skal etableres for Rømskog og Marker skal det vurderes om nøkkelbiotopene må revideres. Hva vil det si?
- Det offentliges rolle og eventuelt tilskudd
Skogkvelden arrangeres tirsdag 9. juni, kl 18.00 på Torneby hos Anne Kari Taraldrud. Kjør via Østkroken der det er skiltet fra riksveien ved Normeka. Etter skogstur og fagprogram samles vi på gårdstunet til bålkaffe, lett servering og sosialt samvær. Ta med klær etter vær og gjerne stolsekk.
Velkommen til en nyttig fagdag. Skogeierlagene i Marker og Høland Setskog inviteres også.
Hilsen
styret i Rømskog skogeierlag