Hopp til innhold
Syver Simensen og Iselin Vistekleiven foran et tømmervogntog.
Iselin Vistekleiven, leder av hovedutvalget for samferdsel i Innlandet, var tidligere i høst med Glommen Mjøsen Skog og Norges Skogeierforbund på tømmertransport. Her fikk hun sitte på med med tømmerbilsjåfør Syver Simensen i et vogntog på 74 tonn. Foto: Dag Skjølaas

Glommen Mjøsen Skog og Norges Skogeierforbund har i lengre tid samarbeidet tett og jobbet hardt opp mot myndighetene for å gjøre tømmertransporten mer effektiv.

Vellykket prøveordning

I Innlandet er det gjennomført en prøveordning for tømmervogntog med 8 og 9 aksler, og totalvekter opp til 74 tonn. Den var svært vellykket.

– Prøveordningen har vist at transporten kan gjennomføres med færre turer, lavere drivstofforbruk og lavere utslipp, forteller næringspolitisk rådgiver Anita Ihle i Glommen Mjøsen Skog.

– Ved å bruke vogntog med flere aksler og flere hjul, blir belastningen på vegnettet omtrent den samme, legger hun til.

Skognæringen ønsker nå at totalvektene økes permanent.

Les også: Ønsker at 74 tonns tømmervogntog blir tillatt permanent

Dag Skjølaas og Anita Ihle.
Rådgiver Dag Skjølaas i Norges Skogeierforbund og næringspolitisk rådgiver Anita Ihle i Glommen Mjøsen Skog har jobbet aktivt opp mot Innlandet fylkeskommune.

Øker fra 50 til 60 tonn

Torsdag 23. oktober gjorde fylkestinget i Innlandet fylkeskommune et et viktig vedtak om tømmertransport. Vedtaket fra fylkestinget har to deler:

  • Veger som i dag har 50 tonn i sommerhalvåret og 60 tonn i vintersesongen tillates for totalvekt på 60 tonn hele året.
  • Oppskriving fra aksellast 8 tonn til 10 tonn vurderes for de strekningene skognæringen spiller inn.

– Gjennom oppklassifiseringen til 60 tonn legger Innlandet fylke nå til rette for at næringen kan utnytte vogntog med 8 og 9 aksler på det vi kan kalle de «svake» vegene, sier Dag Skjølaas, som er rådgiver i Norges Skogeierforbund.

Ros for vedtaket

Både han og Anita Ihle er svært glade for dette vedtaket.

– Det er et vesentlig steg på vegen, og skaper grunnlag for å jobbe videre for å gjøre tømmertransporten mest mulig effektiv og klimavennlig, sier Ihle.

Skjølaas roser dialogen med Iselin Vistekleiven (Ap), som er hovedutvalgsleder for samferdsel i Innlandet fylkeskommune.

– Hun har vist godt forståelse for problemstillingen og tatt tak i saken på en god måte. Gjennom oppfølgingen av dette vedtaket skal vi jobbe sammen for å forberede innfasingen av 74 tonn, sier Skjølaas.

Les også: Vil ha grønt lys for 74 tonns tømmervogntog

Iselin Vistekleiven
Iselin Vistekleiven får ros for at hun viser forståelse for skog- og tømmernæringens behov. Foto: Anita Ihle