Hopp til innhold

Det er en vilter og aktiv gjeng som er på vei mot trekkspill-toppen på Mæhlum på Brøttum. 1. og 4. trinn er samlet for en lærerik dag i nærområdet. På Brøttum skole står motivasjon, mestring og engasjement i fokus for læringen, og temaene i år er mat, fysisk aktivitet og kultur . 

– Vi tror at ved å bruke nærområdene våre vil vi få en god læringsarena for nettopp dette. I denne perioden er det skogen vi bruker mest. Dette gjør vi for å skape en mer variert og praktisk skolehverdag, sier rektor ved Brøttum skole Haldis S. Sveen.


Mat må man ha på tur. Det smaker ekstra godt ute. Foto: Kristina Skamsar.

Og det er tydelig at barna liker seg ute. Lek, kunstverklaging og natursti opptar barna.

– Jeg synes det er  herlig at vi får være ute. Frisk luft en hel dag. Siden jeg går på speideren får jeg også lov å spikke. Det synes jeg er kjempegøy, sier Oda 9 år.  

Mange spørsmål
Litt lengre bort i skogen venter to fagposter. Anne Mæhlum som jobber i Mjøsen Skog og Gunnar Mæhlum har stillt opp for å fortelle om skogen og skogbruket. På den ene posten forteller Gunnar om ulike typer trær og hva de kan brukes til. Det var ikke så mange som visste at tre finnes i tannkrem. Og barna har mange glupe spørsmål til Gunnar.

Hvordan ser du at det er elgen som har spist på treet? Hvor mange typer tre finnes i Norge? Hvor mange trær klarer du å hugge på en dag? Hvor gamle kan trærne bli? Lager trær noe annet enn oksygen?

Gunnar kunne svare på alle spørsmålene, til og med om han hadde spist barnåler?

– Nei, men saft av bjørk har jeg smakt, smiler Gunnar Mæhlum, før han tar frem motorsaga og lager årringskiver til alle.


Mange aktive elever på Brøttum. Her stiller de spørsmål til Gunnar Mæhlum. Foto: Kristina Skamsar.

Plant et tre
På den andre posten handler det om treplanting. Her får barna lov å prøve selv.

Lærer på 4. trinn, Anne Marit Enger, mener barna lærer veldig mye og ikke minst på en annen måte når de er ute i skogen.

– Her på Brøttum er det nye skog og det er utrolig fint at vi kan ta den i bruk i læringen. I dag har barna lært hvor lang tid det tar fra et tre er lite og ganske skjørt til det blir et stort og kraftfullt tre. De har lært om hva det betyr dersom man kaster søppel i naturen, at tre er en fornybar ressurs og om forskjellig tresorter. Det er viktig læring, sier Enger.

Fremtiden
Rektor ved skolen, Haldis S. Sveen, er veldig glad for at Brøttum skole har ressurspersoner i nærheten, slik som Anne Mæhlum og Gunnar Mæhlum, som stiller opp på en vanlig skolehverdag for å fortelle om skogen. Hun mener det er mange gode grunner til å bruke skogen som en læringsarena.



Løsningsorientert gjeng. FOTO: Kristina Skamsar.

– Vi hører om broer som kan bygges i tre og verdens høyeste trehus. Dette peker mot fremtiden, og da er det viktig at barna lærer noe om det. I tillegg kan vi drive tverrfaglig samarbeid, og barna kommer i relasjon med hverandre på en annen måte enn i klasserommet, sier Sveen.

Kult med tre
Og når dagen i skogen er over er det ikke tvil om at 1. til 4. trinn har kost seg. Oda Kristine og klassekompisen David Vesteimskar er begge enige om at de har hatt en fin dag.

 
Oda Kristine og Daniel kan telle hvor gammelt treet er. FOTO: Kristina Skamsar.

– Det er kult at det går an å lage så mye rart av skogen, konstaterer de før det bærer tilbake til skolebenken.