Iselin Vistekleiven (Ap) er hovedutvalgsleder for samferdsel i Innlandet fylkeskommune. Nylig ble hun invitert for å lære mer om tømmertransport av næringspolitisk rådgiver Anita Ihle i Glommen Mjøsen Skog og rådgiver Dag Skjølaas i Norges Skogeierforbund.
Vil ha grønt lys for 74-tonns tømmervogntog
Glommen Mjøsen Skog og Norges Skogeierforbund fortsetter å jobbe for at tømmervogntog skal kunne kjøre med tyngre last. De tok samferdselspolitiker Iselin Vistekleiven med på tømmerkjøring!

Positivt prøveprosjekt
De ville gi fylkespolitikeren en innføring i erfaringene fra et prøveprosjekt i Innlandet med tyngre tømmerbiler. I prøveordningen var det tillatt å kjøre med tømmervogntog på 74 tonn, mot dagens grense på 60 tonn.
– Resultatene fra prøveperioden var svært gode. På vogntog med flere aksler og hjul fordeles vekten bedre, slik at vegene ikke ble belastet mer enn før. Resultatet var færre turer, lavere drivstofforbruk og mer klimavennlig transport, forteller Anita Ihle.
Les mer om prøveordningen: Ønsker at 74 tonns tømmervogntog blir tillatt permanent

Fikk være med i tømmerbilen
For å vise Iselin Vistekleiven hva dette handler om tok Anita Ihle og Dag Skjølaas henne med til Espa i Stange for å møte transportøren Weensvangen Ved og Olje AS. Dette er et av firmaene som har vært med i prøveordningen.
Etter kaffe og obligatoriske Espaboller fikk Vistekleiven bli med tømmerbilsjåfør Syver Simensen til skogs for å hente tømmer. Denne dagen skulle han transportere 62 kubikkmeter sagtømmer for Glommen Mjøsen Skog til Moelven Våler.
Underveis gikk turen innom Ånestad kontrollstasjon i Løten for veiing av vogntoget. Vekta viste at lasten var akkurat det den skulle.
– Iselin fikk sitte på i tømmerbilen, snakke med sjåføren og selv erfare hvordan det er å være på veien med et stort vogntog. I etterkant takket hun for en svært lærerik dag, forteller Anita Ihle.

Ønsker permanent ordning
Innlandet fylkeskommune vedtok i desember å arbeide videre med oppklassifisering av vegnettet for å legge til rette for mer effektiv tømmertransport.
Nå er Glommen Mjøsen Skog og Norges Skogeierforbund opptatt av at fylkeskommunen følger opp dette vedtaket. Målet er at ordningen med økt totalvekt blir utvidet og permanent.

– Vi har nå solide erfaringer som viser at dette fungerer godt i praksis. Derfor er næringen utålmodig etter å få en permanent løsning. Vi trenger framdrift og oppfølging av fylkestingets vedtak hvis Innlandet skal være en attraktiv region for grønn næring, slår Ihle fast.