Hopp til innhold

Dette vil være helt i tråd med målsettingen med jernbanereformen om at «jernbanetransporten skal spille en enda viktigere rolle for å løse transport-, miljø- og klimautfordringer.», heter det i uttalelsen.

Fellesuttalelse fra alle jernbaneforane i Norge

Nestleder i Jernbaneforum Røros Solørbanen og Glommen Mjøsen Skogs representant, Gunnar A. Gundersen, sier at det er nødvendig å få en helhetlig tenking om de lange transportlinjer mellom Nord-Norge, Sør-Norge, Vestlandet og Europa som sikrer en konkurransedyktig transport på sjø og bane for næringslivet.

– Realisering av Godspakke Innlandet med blant annet elektrifisering av Rørosbanen fra Hamar til Elverum og Solørbanen derfra til Kongsvinger, vil være en god start. Men det må komme strøm på hele Rørosbanen. Dette er også et poeng i fellesuttalelsen, sier Gunnar A. Gundersen.

Alle jernbaneforaene i Norge samlet seg etter et møte med jernbanedirektøren 3. juni om en fellesuttalelse der man ber om «at det raskt gjennomføres investeringer i infrastruktur på jernbanen som gjør at varetransporten kommer raskt, kostnadseffektivt og sikkert fram.»

– I forslaget til statsbudsjett er det satt av oppstartmidler til delelektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen. Vi ber om at komiteen bidrar til at det også iverksettes forberedende arbeid til elektrifisering av hele Røros- og Solørbanen, som etter det vi forstår er en mindre krevende oppgave. Da kan samme materiell benyttes på de fleste baner, tilbudet til passasjerene bli bedre og mer gods fraktes på jernhjul i stedet for på gummihjul, sier Gundersen.

Notatet til Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget leser du her